Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Dufour 44

Olvasóink lassan teljes képet kapnak az olasz Umberto Felci hajótervező munkásságáról. Egy éven belül bemutattuk a Clan des Team nevű liberát és az Ufo sorozat két tagját, az XS-t és a 22-est. Érdemes ellátogatni a www.felciyachts.com oldalra is, rengeteg szép, érdekes hajóval találkozhatunk. Többek között a teljes Dufour portfólióval, többek között a 44-essel. A hajót Murter szigetén, a Performance Sailing vendégeként tesztelhettük.

Divat lett, hogy a vitorlás hajók egyre kevésbé hasonlítanak önmagukra. Az egyre növekvő belső terek miatt alig van szabad fedélzet, nem lehet oldalt közlekedni és a kabin kitüremkedése az ízlésesség határát súrolja. Szinte valamennyi gyár készít ilyen hajókat a túra osztályban. Nekem nem tetszenek. Amikor megérkeztünk Hraminára és megláttam a tíz hajót számláló Performance flottát jó érzés töltött el. Ezek a hajók - a Dufour 44-esek - szépek, hívogatóak. A cég logója és a hajók díszítése is jól sikerült. Kifejezetten kellemes érzés a fedélzetre lépni. A felszerelést jól esik kézbe venni. A verseny minőségű alkatrészek és felszerelések mellett olyan komfort veszik körbe az embert, ami bőségesen elég.

 

Előző nap, a tribunji teraszon, egy ismert vitorlázóval arról beszélgettünk, hogy mi számít verseny- és mi a túrahajónak. Ô sarkosan charterhajónak nevezte a Dufour 44-est. Talán igaza van. Ha egy olimpiai versenyhajóhoz hasonlítjuk mindenképpen, de sok hazai versenyosztálynak méltó partnere. Bár szerintem minden hajó versenyhajó, amivel versenyeznek, persze ez már inkább filozófiai kérdés mint szakmai. Tény, hogy egyre határozottabban elkülönül itthon is a nagyhajós verseny- és túrahajózás. A valódi versenyhajók azonban nagyon drágák, és valljuk be nagyon sok szempontból kényelmetlenek is. Szükség van olyan köztes megoldásokra amilyen a Dufour 44-es. Maga a cég is ebbe a kategóriába helyezi el. A Dufour 44 a Performance sorozat tagja, amely a gyors és sportos, de kényelmes cruiser-racer hajók kedvelőinek lett kifejlesztve. A hajótest jellegzetes, szép Felci munka. Fontos a stabilitás és a teljesítmény, de a sorrendiség nem megfordítható. A hajóorr közel függőleges, így hosszú vízvonal érhető el. A kabintető alig emelkedik ki a fedélzet vonalából, oldalt bőséges felületet adva a közlekedésre. A tíkfával borított fedélzet szép és nagyon jól tapad.

 

Hárman készültünk vitorlázni. A cég képviselője, Német Áron, pillanatok alatt felszerelte a spinnaker csigáit és köteleit. Gyorsan és pontosan dolgozott. Látszik, hogy hosszú évek gyakorlata van mögötte. Miközben szerel, úgy teremt rendet a hajóban, hogy a következő manővert is előkészíti, pedig lehet, hogy arra majd csak órák vagy napok múlva kerül sor. Elindulunk. Egyszerű, pontos információkat kapok az orrfedélzetről. Harmadik társunk két napja vitorlázik. A csörlő tekerését bízzuk rá. Friss hármas déli szél fúj. Itt, a sziget takarásában alig vannak hullámok. A nagyvitorla végig átmenőlatnis túra-verseny kivitel. Könnyedén felmegy. Hoszszabb időt vesz igénybe, amíg a lazy zsákot elcsomagoljuk. Áron feltekeri és a baum mellé köti őket mindkét oldalon. Így alig van ellenállása, sokkal kevésbé fékez és jobban is néz ki. Közben kitekerem a génuát. A cockpitben kettő, a kabintetőn egy pár csörlő van. A kormány mellett ülve a hátsó csörlővel jól kezelhető a génua, az első a nagyvitorla behúzására szolgál. Így persze nincs elég csörlő, amikor spinnakert húzunk. Az első látásra hatalmasnak tűnő kormánykerék lehetne nagyobb is. Könnyen és precízen vezethető vele a Dufour, de egy kicsit távol esik a kényelmes ülő pozíciótól. Az autopilot éppen megfelelően erős. Már ebben a szélben is folyamatosan kiabált, hogy sok neki a munka, ezzel együtt amíg szereltünk rá lehetett bízni a hajó vezetését. A cockpit hatalmas.

 

Ha a falstoppereknél dolgozik az ember nem lehet elérni a kormányt. A spinnaker felszerelésénél elkelt a segítség. Alapértelmezésben dupla lee és luv szárral megy a hajó. Most megelégedtünk oldalanként egy szárral is. A spinnakerbaum egy kocsin mozog az árbocon föl és le. A dupla szár azért kell, mert sokkal kényelmesebben lehet halzolni. Mindig van egy terhelt és egy szabad szár. A manőver közben a spinnakerbaumról átkerül az erő az addig szabad szárra és így könnyen oldható. A baj csak az, hogy ehhez jó lenne még egy pár szabad csörlő. Használhatjuk az egyik falcsörlőt is, de át kell gondolni hogyan csináljuk, mert nem egészséges ha a halzolás után ezen marad a luvszár. Megoldható a dolog, de meg kell tervezni a manővert.
A hajóbelső és a deck terveit Patrick Roseo készítette. Figyelmet fordított rá, hogy könnyen lehessen mozogni és kényelmes legyen a hajó akkor is, ha hosszabb időt töltünk a tengeren. A Dufour 44-es kétféle kivitelben rendelhető. Nagy különbség nincs a kettő között. Azonos a dupla achterkabin, a hátsó fürdőszoba, valamint a konyha és a szalon kialakítása. Ami különböző az az orrkabin berendezése. Szinte hihetetlen, de mindössze egy kis közlekedőt, egy ruhásszekrényt és az első fürdőből egy kevés helyet kellett feláldozni az emeletes ággyal szerelt negyedik kabin kialakításához.
Összefoglalva, a Dufour 44-es egy klasszikus értékeket hordozó, szép, arányos és stílusos túrahajó. Igényes anyagokból, nagyon jól megépített, kiváló minőségű vitorlás. Felszereltségével és teljesítményével is kiemelkedik az átlagos cruiserek köréből. Élvezetes túra- és izgalmas versenyhajó, ha megtaláljuk a társakat hozzá.


Litkey Farkas
Fotó: Szekeres László

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink